Πόσον ὡραῖα εἶναι τά πόδια ἐκείνων πού ἀναγγέλλουν τό χαρμόσυνο ἄγγελμα τῆς εἰρήνης τήν ὁποία ὁ Χριστός μέ τό αἷμα του ἀποκατέ-στησε μεταξύ τῶν ἀνθρώπων καί τοῦ Θεοῦ. Τά πόδια ἐκείνων πού εὐαγγελίζονται τά ἀγαθά καί τίς εὐλογίες πού μᾶς ἐξασφάλισεν ὁ ΛΥτρωτής! Αὐτά τά λόγια τά εἶπεν ἀδελφοί μου γιά πρώτη φορά ὁ Προφήτης Ἡσαΐας ὀκτακόσια χρόνια πρό Χριστοῦ. Τά ἴδια ἀκριβῶς λόγια τά ἐπαναλαμβάνει τώρα ὁ Ἀπόστολος Παῦλος γιά τούς ἁγίους Ἀποστόλους εἰδικά, ἀλλά καί γιά τούς ἀνθρώπους ἐκείνους οἱ ὁποῖοι διά μέσου τῶν αἰώνων φλεγόμενοι ἀπό θεῖο ζῆλο τρέχουν σ´ὅλα τά μήκη καί πλάτη τῆς γῆς μέ ἕνα καί μοναδικό σκοπό: νά μιλήσουν στούς ἀνθρώπους γιά τό φῶς τοῦ κόσμου, τόν Χριστό. Ἀγωνίζονται νά ὁδηγήσουν τούς ἀνθρώπους ἀπό τό σκοτάδι στό φῶς. Ἀπό τήν πλάνη στήν ἀλήθεια.
Αὐτό ἀκριβῶς ἔκαμε καί ὁ Ἅγιος Ἀπόστολος Ματθαῖος τοῦ ὁποίου τή μνήμη γιορτάζουμε σή-μερα. Θά μελετήσουμε λοιπόν τή ζωή καί τή δράση του γιά νά ἀντλήσουμε τά ἀπαραί-τητα διδάγματα γιά τή ζωή μας.
****
« Ὡς ὡραῖοι οἱ πόδες τῶν εὐαγγελιζομένων εἰρήνην, τῶν εὐαγγελιζομένων τά ἀγαθά»Ὁ ἐνανθρωπήσας Κύριος ξεκινᾶ τό ἀπολυτρωτικό του ἔργο. Περιοδεύει τίς πόλεις καί τά χωριά τῆς Ἰουδαίας καί Γαλιλαίας καί κηρύσσει «αἰχμαλώτοις ἄφεσιν καί τυφλοῖς ἀνάβλεψιν» (Λουκ. δ´19). Κηρύσσει τήν ἄφεση καί τήν ἐλευθερία στούς δούλους καί αἰχμαλώτους τῆς ἁμαρτίας καί χαρίζει τό φῶς σ᾽ἐκείνους πού ἔχουν τυφλωμένο τόν νοῦ ἀπό τόν σκοτισμό τῶν παθῶν.
Τό ἔργο αὐτό θά τό συνεχίσουν μετά τήν Ἀνάληψή του στούς οὐρανούς οἱ ἐκλεκτοί τῶν ἐκλεκτῶν τῆς ἀνθρωπότητας. Οἱ ἱεροί Μαθητές καί Ἀπόστολοί του. Ἀνάμεσα σ᾽αὐτούς καί ὁ Ματθαῖος ὁ γιός τοῦ Ἀλφαίου ἀπό τήν Καπερνα-ούμ. Ὁ Ματθαῖος πρίν γίνει Ἀπόστολος, ἦταν τελώνης. Ὑπάλληλος διορισμένος ἀπό τήν Ρωμαϊκή ἀρχή γιά νά εἰσπράττει τούς φόρους. Τό ἐπάγγελμα του ἦταν μισητό ὄχι μόνο μεταξύ τῶν Ἰουδαίων, ἀλλά καί αὐτῶν τῶν ἐθνικῶν, τῶν εἰδωλολατρῶν. Διότι οἱ τελῶνες κατά τήν ἐξά-σκηση τοῦ ἐπαγγέλματός τους πολλές φορές ἀποδεικνύονταν ὄχι μόνο ἄκαμπτοι καί πιεστικοί ἀπέναντι τῶν φορολογουμένων, ἀλλά καί ἄδικοι σέ ἐξοργιστικό βαθμό. Ὄχι μόνο διότι εἰσέ-πρατταν πολύ περισσότερα ἀπό τά κανονικά καί νόμιμα, ἀλλά καί διότι ἀπαιτοῦσαν τούς φόρους γιά δεύτερη καί τρίτη φορά. Καί τά μέν νόμιμα τά ἀπέδειδαν στίς ρωμαϊκές ἀρχές, τά δέ ἐπί πλέον τά κατακρατοῦσαν γιά τόν ἑαυτό τους καί πλούτιζαν ἔτσι οἱ ἴδιοι εἰς βάρος τοῦ λαοῦ. Ὁ λαός τούς θεωροῦσε ὡς τά ἄγρια θηρία τῶν πόλεων. Τέτοιο λοιπόν ἦταν τό ἐπάγγελμα πού ἀσκοῦσε ὁ Ματθαῖος. Ὅλοι τόν ἀποστρέφονταν καί τόν θεωροῦσαν ἁμαρτωλό. Καί ἄν ἐπλησίαζαν στό τελώνιο, στόν τόπο δηλαδή πού καθόταν καί εἰσέπραττε τούς φόρους, τό ἔκαμναν ἁπλῶς γιά νά ἐκπληρώσουν τίς ὑποχρεώσεις των καί ἀμέ-σως ἀπομακρύνονταν ἀπό τόν βέβηλο καί ἀμαρ-τωλό, ὅπως τόν ἐνόμιζαν.
Ἄν ὅμως αὐτή ἦταν ἡ ἐντύπωση τῶν ἀνθρώπων γιά τόν Ματθαῖο, ἐντελῶς διαφορε-τική ἦταν ἡ κρίση τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου γι᾽αὐτόν. Ὁ καρδιογνώστης Κύριος ἐγνώριζεν ὅτι ὁ Ματθαῖος ἔκρυβε στά βάθη του καρδιά καί ψυχή σπουδαία καί διάθεση ἅγια καί ἦταν ἕτοιμος νά θυσιάσει τά πάντα καί νά ἀφιερώσει τίς δυνάμεις του στήν ἀνακαίνιση τῆς κοινωνίας. Μελετητής τῶν Γραφῶν ὁπωσδήποτε περίμενε κι αὐτός τή νέα ἐποχή, τήν ὁποία θά ἐγκαινιάσει ὁ Μεσσίας καί κατά τήν ὁποία θά ἐπικρατήσουν οἱ ἀρχές τῆς δικαιοσύνης καί τῆς εἰρήνης.
Καί ἐνῶ καθόταν στό τελώνιο καί ἠσχολεῖτο μέ τό ἔργο του δέχτηκε τήν πρόσκληση ἐκ τοῦ Χριστοῦ: «ἀκολούθει μοι». Ἦταν ποτέ δυνατόν ὁ καρδιογνώστης Κύριος νά ἀπευθύνει τέτοια πρό-σκληση σέ ἄνθρωπο πού δέν εἶχε εὐσεβεῖς καί ἅγιους πόθους καί ὑψηλούς ὁραματισμούς; Ἀλλά γι᾽αὐτό καί ὁ Ματθαῖος χωρίς καμμία ἀντίρρηση καί χωρίς νά ζητήγσει καμμία ἐξήγηση, ἄφησε τά πάντα καί ἀκολούθησε τόν Χριστόν. Καί διέθεσε ὅλη τή ζωή καί τίς δυνάμεις του στήν ὑπηρεσία τοῦ κηρύγματος τοῦ Χριστοῦ. Καί δέν εἶναι ἄξιος θαυμασμοῦ γιά τήν μεγάλη του ἀπόφαση νά ἀκο-λουθήσει τόν Χριστόν; Ἔτσι ἀπό τελώνης ἔγινε Ἀπόστολος καί θά προβάλλεται διά μέσου τῶν αἰώνων παράδειγμα στούς πιστούς ἀνθρώπους. Παράδειγμα θαυμαστῆς αὐταπάρνησης καί ψυ-χικῆς ἀνωτερότητας.
Πόσο εὔκολοι εἴμαστε οἱ ἄνθρωποι νά κατακρίνουμε τούς ἄλλους καί νά ἐκφέρουμε γι᾽αὐτούς κρίσεις κάθε ἄλλο παρά ἐπαινετικές, γιατί τούς βλέπουμε νά μή παρουσιάζουν ἐξω-τερικά προσόντα πού νά ἑλκύουν καί νά θαμβώ-νουν. Τίς καρδιές ὅμως τίς γνωρίζει ὁ Κύριος. Καί εἶναι ἱκανός Ἐκεῖνος νά ἐργάζεται πράγματα θαυμαστά χρησιμοποιώντας γι᾽αὐτά ἀνθρώπους, τούς ὁποίους ἐμεῖς περιφρονοῦμε. Ποτέ λοιπόν, ἄς μή παρασυρόμαστε στίς κρίσεις μας ἀπό τά ἐξωτερικά, ἀλλά ἀφήνοντας τήν κρίση στόν Θεό ἄς προσπαθοῦμε νά προσφέρουμε καί ἐμεῖς τίς δυνάμεις μας στήν προσπάθεια ἐφαρμογῆς τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ στή ζωή μας καί τήν ἐξάπλωσή τοῦ θελήματος αὐτοῦ σέ ὅσο τό δυνατό περισσότερους ἀδελφούς μας. Τό κέρδος πού μᾶς περιμένει εἶναι πολύ μεγάλο.
*****
Ὁ Ματθαῖος δέν ἀναδείχθηκε ἁπλῶς Ἀπόστολος. Ἀξιώθηκε ἀπό τόν Ἅγιο θεό νά γίνει καί Εὐαγγελιστής. Νά γράψει τό πρῶτο βιβλίο τῆς Καινῆς Διαθήκης: τό «κατά Ματθαῖον Εὐαγγέ-λιο». Τό βιβλίο ἐκεῖνο πού μέσα ἀπό τίς σελίδες του μᾶς φέρνει τήν καλή ἀγγελία· τό εὐχάριστο μήνυμα ὅτι ὁ καιρός τοῦ σκότους, τῆς ἄγνοιας, τῆς τυραννίας τοῦ διαβόλου καί τῆς καταδυνά-στευσης τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τόν ἐφιάλτη τῆς ἁμαρτίας ἀνήκει στό παρελθόν.
Στό Εὐαγγέλιο τοῦ Ματθαίου ὑπάρχουν καταχωρημένα περιστατικά τῆς ζωῆς καί τῆς διδασκαλίας τοῦ Κυρίου, πού θά μᾶς ἦταν ἐντε-λῶς ἄγνωστα, ἄν ἔλειπε τό θεόπνευστο αὐτό σύγγραμμα. Ἔτσι ἡ ὡραία περιγραφή τῆς προ-σκύνησης τῶν Μάγων, ἡ φυγή στήν Αἴγυπτο, ἡ σφαγή τῶν νηπίων ἐκτίθενται μόνο ἀπό τόν Ματθαῖο. Ἀλλά καί ποιός ἄκουσε τήν τόσο παρα-στατική περιγραφή τῆς μελλούσης Κρίσεως καί δέν αἰσθάνθηκε ζωηρή τήν ἀνάγκη νά ἐργασθεῖ περισσότερο στόν ἑαυτό του, γιά νά βρεθεῖ στά δεξιάτοῦ Κριτοῦ. Ἐπίσης τίς ὡραῖες παραβολές τῶν δέκα παρθένων, τῶν ζιζανίων τοῦ ἀγροῦ καί τῶν ἐργατῶν τοῦ ἀμπελῶνος μόνο ὁ Ματθαῖος μᾶς διέσωσε.
Ἡ ἐπί τοῦ ὄρους ὁμιλία τοῦ Κυρίου τήν ὁποία μᾶς παραδίδει ὁ Ματθαῖος συστηματικώ-τερα καί πληρέστερα ἀπό τούς ἄλλους συνοπτι-κούς, ἔγινε ἀντικείμενο πολλῆς μελέτης καί σπου-δαίων συζητήσεων. Καταλαμβάνει τά κεφάλαια Ε´, ΣΤ´καί Ζ´ τοῦ Εὐαγγελίου. Κεφάλαια πρά-γματι πολύ σπουδαῖα. Ὁ Αἰώνιος Νομοθέτης, ὁ Χριστός μας μέ αὐτά συμπληρώνει τόν ἀτελῆ Μωσαϊκό Νόμο, μέ τόν τέλειο καί ἀσύγκριτο Νόμο, ὁ ὁποῖος θά ρυθμίζει πλέον τή ζωή τῶν ἀνθρώπων πού θά πιστεύσουν στόν Χριστό. Ὁδηγό πού θά ὁδηγεῖ τούς πιστούς μέσα ἀπό τίς δυσκολίες τῆς παρούσας ζωῆς στήν οὐράνια ἀποκατάσταση.
Τίποτε καί κανείς δέν θά μπορέσει ποτέ οὔτε νά προσθέσει, οὔτε νά ἀφαιρέσει ἀπό τόν Νόμο αὐτό. Διότι αὐτός ὁ Νόμος ὁ εὐαγγελικός εἶναι ἡ τέλεια ἔκφραση τοῦ τελείου Θεοῦ, πού ἔγινε καί τέλειος ἄνθρωπος καί πού ὁ ἴδιος ἐβεβαίωσε· ὅτι «ὅσο παραμένει καί δέν κατα-στρέ-φεται ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ, οὔτε ἕνα γιῶτα ἤ ἕνα κόμμα, οὔτε δηλαδή ἡ πιό παραμικρή ἀπό τίς ἐντολές δέν θά περάσει ἀπό τόν νόμο καί δέν θά χάσει τό κύρος της, μέχρι νά ἐπαληθευθοῦν καί νά ἐκπληρωθοῦν ὅλα ὅσα διατάσσει ὁ Νόμος» (Ματθ. ε´18).
Ὁ σκοπός γιά τόν ὁποῖο ἔγραψεν ὁ Ματθαῖος τό Εὐαγγέλιό του εἶναι νά ἀποδείξει στούς συμπατριῶτες του Ἰουδαίους κατά πρῶτο λόγο, ἀλλά καί στούς πιστούς κάθε ἐποχῆς , ὅτι ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός εἶναι ὁ Μεσσίας τόν ὁποῖο προκατήγγειλαν οἱ Προφῆτες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Εἶναι ὁ Μονογενής Υἱός τοῦ Θεοῦ ὁ Ὁποῖος ἐνηθνθρώπησε καί ἔπαθε καί σταυρώθηκε γιά τήν δική μας σωτηρία. Ὁ Ἅγιος Εὐαγγελιστής μᾶς παρέδωκε τό Εὐαγγέλιό του καί γιά ἕνα ἀκόμη λόγο: Νά μᾶς προτρέψει νά ἔχουμε στενή ἐπικοινωνία μέ τόν Χριστόν καί νά ἐπιτύχουμε τά ἀγαθά, τά ὁποῖα ὑπόσχεται ὁ Θεός σ᾽ἐκείνους πού πραγματικά τόν ἀγαποῦν.
Αὐτό τό Εὐαγγέλιο, ἀδελφοί μου, γράφτηκε καί θησαυρίσθηκε στήν Ἐκκλησία γιά νά γίνεται ὁδηγός καί πυξίδα μας, στόν δρόμο τῆς ζωῆς μας. Πυξίδα μέ τήν βοήθεια τῆς ὁποίας θά ὁδηγούμεθα στήν αἰώνια Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Λοιπόν ὄχι μόνο τό καθῆκον μας ἀλλά καί τό συμφέρον τῆς ψυχῆς μας εἶναι νά τό μελετοῦμε, ἀλλά καί νά ἀγωνιζόμαστε νά τό ἐφαρμόζουμε στή ζωή μας.
*****
« Ὡς ὡραῖοι οἱ πόδες τῶν εὐαγγελιζομένων εἰρήνην, τῶν εὐαγγελιζομένων τά ἀγαθά»Ἀδελφοί μου, ἡ ἐποχή μας εἶναι ἐποχή πού καλύπτεται ὅλο καί περισσότερο ἀπό τό δαιμονικό σκοτάδι τῆς ἀποστασίας καί τῆς ἀπομάκρυνσης ἀπό τόν ἀληθινό Θεό. Ἄς πυρακτωθοῦν οἱ καρδιές μας ἀπό τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ κι ἄς ἀγωνισθοῦμε νά μεταφέρουμε στόν κόσμο πού μᾶς περιβάλλει ἀρχί-ζοντας ἀπό τήν οἰκογένειά μας τό μήνυμα τῆς λύ-τρωσης, τῆς εἰρήνης, τῆς ἐπιστροφῆς στόν Χριστό. Τό εὐχάριστο ἄγγελμα τῆς ἐν Χριστῷ καί διά τοῦ Χριστοῦ σωτηρίας.
Καθεδρικός Ἱ.Ναός Ἁγ.Ἰωάννου Λευκωσίας 16.11.2014
Αὐτό ἀκριβῶς ἔκαμε καί ὁ Ἅγιος Ἀπόστολος Ματθαῖος τοῦ ὁποίου τή μνήμη γιορτάζουμε σή-μερα. Θά μελετήσουμε λοιπόν τή ζωή καί τή δράση του γιά νά ἀντλήσουμε τά ἀπαραί-τητα διδάγματα γιά τή ζωή μας.
****
« Ὡς ὡραῖοι οἱ πόδες τῶν εὐαγγελιζομένων εἰρήνην, τῶν εὐαγγελιζομένων τά ἀγαθά»Ὁ ἐνανθρωπήσας Κύριος ξεκινᾶ τό ἀπολυτρωτικό του ἔργο. Περιοδεύει τίς πόλεις καί τά χωριά τῆς Ἰουδαίας καί Γαλιλαίας καί κηρύσσει «αἰχμαλώτοις ἄφεσιν καί τυφλοῖς ἀνάβλεψιν» (Λουκ. δ´19). Κηρύσσει τήν ἄφεση καί τήν ἐλευθερία στούς δούλους καί αἰχμαλώτους τῆς ἁμαρτίας καί χαρίζει τό φῶς σ᾽ἐκείνους πού ἔχουν τυφλωμένο τόν νοῦ ἀπό τόν σκοτισμό τῶν παθῶν.
Τό ἔργο αὐτό θά τό συνεχίσουν μετά τήν Ἀνάληψή του στούς οὐρανούς οἱ ἐκλεκτοί τῶν ἐκλεκτῶν τῆς ἀνθρωπότητας. Οἱ ἱεροί Μαθητές καί Ἀπόστολοί του. Ἀνάμεσα σ᾽αὐτούς καί ὁ Ματθαῖος ὁ γιός τοῦ Ἀλφαίου ἀπό τήν Καπερνα-ούμ. Ὁ Ματθαῖος πρίν γίνει Ἀπόστολος, ἦταν τελώνης. Ὑπάλληλος διορισμένος ἀπό τήν Ρωμαϊκή ἀρχή γιά νά εἰσπράττει τούς φόρους. Τό ἐπάγγελμα του ἦταν μισητό ὄχι μόνο μεταξύ τῶν Ἰουδαίων, ἀλλά καί αὐτῶν τῶν ἐθνικῶν, τῶν εἰδωλολατρῶν. Διότι οἱ τελῶνες κατά τήν ἐξά-σκηση τοῦ ἐπαγγέλματός τους πολλές φορές ἀποδεικνύονταν ὄχι μόνο ἄκαμπτοι καί πιεστικοί ἀπέναντι τῶν φορολογουμένων, ἀλλά καί ἄδικοι σέ ἐξοργιστικό βαθμό. Ὄχι μόνο διότι εἰσέ-πρατταν πολύ περισσότερα ἀπό τά κανονικά καί νόμιμα, ἀλλά καί διότι ἀπαιτοῦσαν τούς φόρους γιά δεύτερη καί τρίτη φορά. Καί τά μέν νόμιμα τά ἀπέδειδαν στίς ρωμαϊκές ἀρχές, τά δέ ἐπί πλέον τά κατακρατοῦσαν γιά τόν ἑαυτό τους καί πλούτιζαν ἔτσι οἱ ἴδιοι εἰς βάρος τοῦ λαοῦ. Ὁ λαός τούς θεωροῦσε ὡς τά ἄγρια θηρία τῶν πόλεων. Τέτοιο λοιπόν ἦταν τό ἐπάγγελμα πού ἀσκοῦσε ὁ Ματθαῖος. Ὅλοι τόν ἀποστρέφονταν καί τόν θεωροῦσαν ἁμαρτωλό. Καί ἄν ἐπλησίαζαν στό τελώνιο, στόν τόπο δηλαδή πού καθόταν καί εἰσέπραττε τούς φόρους, τό ἔκαμναν ἁπλῶς γιά νά ἐκπληρώσουν τίς ὑποχρεώσεις των καί ἀμέ-σως ἀπομακρύνονταν ἀπό τόν βέβηλο καί ἀμαρ-τωλό, ὅπως τόν ἐνόμιζαν.
Ἄν ὅμως αὐτή ἦταν ἡ ἐντύπωση τῶν ἀνθρώπων γιά τόν Ματθαῖο, ἐντελῶς διαφορε-τική ἦταν ἡ κρίση τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου γι᾽αὐτόν. Ὁ καρδιογνώστης Κύριος ἐγνώριζεν ὅτι ὁ Ματθαῖος ἔκρυβε στά βάθη του καρδιά καί ψυχή σπουδαία καί διάθεση ἅγια καί ἦταν ἕτοιμος νά θυσιάσει τά πάντα καί νά ἀφιερώσει τίς δυνάμεις του στήν ἀνακαίνιση τῆς κοινωνίας. Μελετητής τῶν Γραφῶν ὁπωσδήποτε περίμενε κι αὐτός τή νέα ἐποχή, τήν ὁποία θά ἐγκαινιάσει ὁ Μεσσίας καί κατά τήν ὁποία θά ἐπικρατήσουν οἱ ἀρχές τῆς δικαιοσύνης καί τῆς εἰρήνης.
Καί ἐνῶ καθόταν στό τελώνιο καί ἠσχολεῖτο μέ τό ἔργο του δέχτηκε τήν πρόσκληση ἐκ τοῦ Χριστοῦ: «ἀκολούθει μοι». Ἦταν ποτέ δυνατόν ὁ καρδιογνώστης Κύριος νά ἀπευθύνει τέτοια πρό-σκληση σέ ἄνθρωπο πού δέν εἶχε εὐσεβεῖς καί ἅγιους πόθους καί ὑψηλούς ὁραματισμούς; Ἀλλά γι᾽αὐτό καί ὁ Ματθαῖος χωρίς καμμία ἀντίρρηση καί χωρίς νά ζητήγσει καμμία ἐξήγηση, ἄφησε τά πάντα καί ἀκολούθησε τόν Χριστόν. Καί διέθεσε ὅλη τή ζωή καί τίς δυνάμεις του στήν ὑπηρεσία τοῦ κηρύγματος τοῦ Χριστοῦ. Καί δέν εἶναι ἄξιος θαυμασμοῦ γιά τήν μεγάλη του ἀπόφαση νά ἀκο-λουθήσει τόν Χριστόν; Ἔτσι ἀπό τελώνης ἔγινε Ἀπόστολος καί θά προβάλλεται διά μέσου τῶν αἰώνων παράδειγμα στούς πιστούς ἀνθρώπους. Παράδειγμα θαυμαστῆς αὐταπάρνησης καί ψυ-χικῆς ἀνωτερότητας.
Πόσο εὔκολοι εἴμαστε οἱ ἄνθρωποι νά κατακρίνουμε τούς ἄλλους καί νά ἐκφέρουμε γι᾽αὐτούς κρίσεις κάθε ἄλλο παρά ἐπαινετικές, γιατί τούς βλέπουμε νά μή παρουσιάζουν ἐξω-τερικά προσόντα πού νά ἑλκύουν καί νά θαμβώ-νουν. Τίς καρδιές ὅμως τίς γνωρίζει ὁ Κύριος. Καί εἶναι ἱκανός Ἐκεῖνος νά ἐργάζεται πράγματα θαυμαστά χρησιμοποιώντας γι᾽αὐτά ἀνθρώπους, τούς ὁποίους ἐμεῖς περιφρονοῦμε. Ποτέ λοιπόν, ἄς μή παρασυρόμαστε στίς κρίσεις μας ἀπό τά ἐξωτερικά, ἀλλά ἀφήνοντας τήν κρίση στόν Θεό ἄς προσπαθοῦμε νά προσφέρουμε καί ἐμεῖς τίς δυνάμεις μας στήν προσπάθεια ἐφαρμογῆς τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ στή ζωή μας καί τήν ἐξάπλωσή τοῦ θελήματος αὐτοῦ σέ ὅσο τό δυνατό περισσότερους ἀδελφούς μας. Τό κέρδος πού μᾶς περιμένει εἶναι πολύ μεγάλο.
*****
Ὁ Ματθαῖος δέν ἀναδείχθηκε ἁπλῶς Ἀπόστολος. Ἀξιώθηκε ἀπό τόν Ἅγιο θεό νά γίνει καί Εὐαγγελιστής. Νά γράψει τό πρῶτο βιβλίο τῆς Καινῆς Διαθήκης: τό «κατά Ματθαῖον Εὐαγγέ-λιο». Τό βιβλίο ἐκεῖνο πού μέσα ἀπό τίς σελίδες του μᾶς φέρνει τήν καλή ἀγγελία· τό εὐχάριστο μήνυμα ὅτι ὁ καιρός τοῦ σκότους, τῆς ἄγνοιας, τῆς τυραννίας τοῦ διαβόλου καί τῆς καταδυνά-στευσης τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τόν ἐφιάλτη τῆς ἁμαρτίας ἀνήκει στό παρελθόν.
Στό Εὐαγγέλιο τοῦ Ματθαίου ὑπάρχουν καταχωρημένα περιστατικά τῆς ζωῆς καί τῆς διδασκαλίας τοῦ Κυρίου, πού θά μᾶς ἦταν ἐντε-λῶς ἄγνωστα, ἄν ἔλειπε τό θεόπνευστο αὐτό σύγγραμμα. Ἔτσι ἡ ὡραία περιγραφή τῆς προ-σκύνησης τῶν Μάγων, ἡ φυγή στήν Αἴγυπτο, ἡ σφαγή τῶν νηπίων ἐκτίθενται μόνο ἀπό τόν Ματθαῖο. Ἀλλά καί ποιός ἄκουσε τήν τόσο παρα-στατική περιγραφή τῆς μελλούσης Κρίσεως καί δέν αἰσθάνθηκε ζωηρή τήν ἀνάγκη νά ἐργασθεῖ περισσότερο στόν ἑαυτό του, γιά νά βρεθεῖ στά δεξιάτοῦ Κριτοῦ. Ἐπίσης τίς ὡραῖες παραβολές τῶν δέκα παρθένων, τῶν ζιζανίων τοῦ ἀγροῦ καί τῶν ἐργατῶν τοῦ ἀμπελῶνος μόνο ὁ Ματθαῖος μᾶς διέσωσε.
Ἡ ἐπί τοῦ ὄρους ὁμιλία τοῦ Κυρίου τήν ὁποία μᾶς παραδίδει ὁ Ματθαῖος συστηματικώ-τερα καί πληρέστερα ἀπό τούς ἄλλους συνοπτι-κούς, ἔγινε ἀντικείμενο πολλῆς μελέτης καί σπου-δαίων συζητήσεων. Καταλαμβάνει τά κεφάλαια Ε´, ΣΤ´καί Ζ´ τοῦ Εὐαγγελίου. Κεφάλαια πρά-γματι πολύ σπουδαῖα. Ὁ Αἰώνιος Νομοθέτης, ὁ Χριστός μας μέ αὐτά συμπληρώνει τόν ἀτελῆ Μωσαϊκό Νόμο, μέ τόν τέλειο καί ἀσύγκριτο Νόμο, ὁ ὁποῖος θά ρυθμίζει πλέον τή ζωή τῶν ἀνθρώπων πού θά πιστεύσουν στόν Χριστό. Ὁδηγό πού θά ὁδηγεῖ τούς πιστούς μέσα ἀπό τίς δυσκολίες τῆς παρούσας ζωῆς στήν οὐράνια ἀποκατάσταση.
Τίποτε καί κανείς δέν θά μπορέσει ποτέ οὔτε νά προσθέσει, οὔτε νά ἀφαιρέσει ἀπό τόν Νόμο αὐτό. Διότι αὐτός ὁ Νόμος ὁ εὐαγγελικός εἶναι ἡ τέλεια ἔκφραση τοῦ τελείου Θεοῦ, πού ἔγινε καί τέλειος ἄνθρωπος καί πού ὁ ἴδιος ἐβεβαίωσε· ὅτι «ὅσο παραμένει καί δέν κατα-στρέ-φεται ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ, οὔτε ἕνα γιῶτα ἤ ἕνα κόμμα, οὔτε δηλαδή ἡ πιό παραμικρή ἀπό τίς ἐντολές δέν θά περάσει ἀπό τόν νόμο καί δέν θά χάσει τό κύρος της, μέχρι νά ἐπαληθευθοῦν καί νά ἐκπληρωθοῦν ὅλα ὅσα διατάσσει ὁ Νόμος» (Ματθ. ε´18).
Ὁ σκοπός γιά τόν ὁποῖο ἔγραψεν ὁ Ματθαῖος τό Εὐαγγέλιό του εἶναι νά ἀποδείξει στούς συμπατριῶτες του Ἰουδαίους κατά πρῶτο λόγο, ἀλλά καί στούς πιστούς κάθε ἐποχῆς , ὅτι ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός εἶναι ὁ Μεσσίας τόν ὁποῖο προκατήγγειλαν οἱ Προφῆτες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Εἶναι ὁ Μονογενής Υἱός τοῦ Θεοῦ ὁ Ὁποῖος ἐνηθνθρώπησε καί ἔπαθε καί σταυρώθηκε γιά τήν δική μας σωτηρία. Ὁ Ἅγιος Εὐαγγελιστής μᾶς παρέδωκε τό Εὐαγγέλιό του καί γιά ἕνα ἀκόμη λόγο: Νά μᾶς προτρέψει νά ἔχουμε στενή ἐπικοινωνία μέ τόν Χριστόν καί νά ἐπιτύχουμε τά ἀγαθά, τά ὁποῖα ὑπόσχεται ὁ Θεός σ᾽ἐκείνους πού πραγματικά τόν ἀγαποῦν.
Αὐτό τό Εὐαγγέλιο, ἀδελφοί μου, γράφτηκε καί θησαυρίσθηκε στήν Ἐκκλησία γιά νά γίνεται ὁδηγός καί πυξίδα μας, στόν δρόμο τῆς ζωῆς μας. Πυξίδα μέ τήν βοήθεια τῆς ὁποίας θά ὁδηγούμεθα στήν αἰώνια Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Λοιπόν ὄχι μόνο τό καθῆκον μας ἀλλά καί τό συμφέρον τῆς ψυχῆς μας εἶναι νά τό μελετοῦμε, ἀλλά καί νά ἀγωνιζόμαστε νά τό ἐφαρμόζουμε στή ζωή μας.
*****
« Ὡς ὡραῖοι οἱ πόδες τῶν εὐαγγελιζομένων εἰρήνην, τῶν εὐαγγελιζομένων τά ἀγαθά»Ἀδελφοί μου, ἡ ἐποχή μας εἶναι ἐποχή πού καλύπτεται ὅλο καί περισσότερο ἀπό τό δαιμονικό σκοτάδι τῆς ἀποστασίας καί τῆς ἀπομάκρυνσης ἀπό τόν ἀληθινό Θεό. Ἄς πυρακτωθοῦν οἱ καρδιές μας ἀπό τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ κι ἄς ἀγωνισθοῦμε νά μεταφέρουμε στόν κόσμο πού μᾶς περιβάλλει ἀρχί-ζοντας ἀπό τήν οἰκογένειά μας τό μήνυμα τῆς λύ-τρωσης, τῆς εἰρήνης, τῆς ἐπιστροφῆς στόν Χριστό. Τό εὐχάριστο ἄγγελμα τῆς ἐν Χριστῷ καί διά τοῦ Χριστοῦ σωτηρίας.
Καθεδρικός Ἱ.Ναός Ἁγ.Ἰωάννου Λευκωσίας 16.11.2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου