Μὲ τὸ κλείσιμο τοῦ φθινοπώρου, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, σήμερα 30 Νοεμβρίου, γιορτάζουμε τὴ μνήμη τοῦ ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέα. Μαζὶ μὲ τὸν ἀδελφὸ του Ἀπόστολο Πέτρο ἦταν οἱ πρῶτοι μαθητὲς τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ψαράδες ἀπὸ τὴν πόλη Βησθαϊδά, μεσαίου οἰκονομικοῦ ἐπιπέδου, προφανῶς σεβαστὰ μέλη τῆς τοπικῆς κοινωνίας, πιστοὶ ἀκόλουθοι καὶ γνῶστες τοῦ νόμου τοῦ Θεοῦ.
Ὁ Χριστὸς μπῆκε στὴ ζωή τους σὰν θύελλα καὶ σάρωσε τὰ πάντα. Ἄλλαξε τὴ σχέση τους μὲ τοὺς οἰκείους τους, μὲ τοὺς συγχωριανούς τους, μὲ τὴν τοπικὴ συναγωγή, μὲ τὸ Νόμο. Ἄλλαξε τὴ στάση τους ἀπέναντι στὴ ζωή, στὸ συνάνθρωπο, ἀπέναντι στὶς σχέσεις τους. Ἄλλαξε τὶς ἀντιλήψεις τους γιὰ τὴν ἐργασία, τὴ δικαιοσύνη, τὴν ἀλληλεγγύη. Ἄλλαξε τὰ πάντα! Ἡ πορεία τους, καὶ ἰδιαίτερα αὐτή τοῦ Ἀποστόλου Ἀνδρέα, ὑπῆρξε σταθερή, ἀταλάντευτη καὶ ἀμετακίνητη, ἀνάμεσα σὲ δύο ἄξονες.
Πολὺ λίγα γνωρίζουμε ἀπὸ τὴν Καινὴ Διαθήκη γιὰ τὸν Ἀπόστολο Ἀνδρέα. Εἶναι μία μορφὴ ποὺ πρωταγωνιστεῖ διακριτικά, τιμᾶται μὲ σεμνότητα καὶ ἀλλάζει τὸν κόσμο σιωπηρά. Τὰ περισσότερα στοιχεῖα τοῦ βίου του τὰ κατέχουμε ἀπὸ τὴν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας. Τὸ πέρασμά του ἀπὸ τὴ Μικρὰ Ἀσία, τὸ Βυζάντιο καὶ τὴν Ἑλλάδα ἔθεσε, μαζὶ μὲ τὸ πέρασμα τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, τὰ θεμέλια γιὰ τὴν ἀνάπτυξη τοῦ Χριστιανισμοῦ σὲ αὐτὲς τὶς περιοχές. Ἡ διάδοση τοῦ εὐαγγελίου ἀποτελεῖ τὸν κύριο στόχο τῶν προσπαθειῶν του. Τηρεῖ μὲ ἀκρίβεια τὴν τελευταία ἐντολὴ τοῦ Κυρίου, μὲ τὴν ὁποία ἀπέστειλε τὸν ἴδιο καὶ τοὺς ἄλλους Ἀποστόλους σὲ ὅλους τοὺς λαοὺς τῆς οἰκουμένης γιὰ νὰ κατηχήσουν καὶ νὰ βαπτίσουν τοὺς ἀνθρώπους στὸ ὄνομά Του. Οἱ διηγήσεις μᾶς λέγουν ὅτι ἡ ἀποστολὴ του στέφθηκε μὲ ἐπιτυχία. Τὸ πέρασμά του μεταμόρφωνε τοὺς ἀνθρώπους καὶ ξεκούραζε τοὺς κουρασμένους, καθὼς τοὺς προσέφερε λόγο ζωῆς καὶ ἀλήθειας.
Ὁλόκληρη ἡ ζωὴ του ἦταν μία μαρτυρια γιὰ τὸν Λόγο τῆς ζωῆς, γιὰ τὸν Σαρκωμένο Λόγο, γιὰ τὸν Ἰησοῦ Χριστό. Μία μαρτυρία, ἡ ὁποία σφραγίστηκε ἀπὸ τὸ μαρτύριο. Ἡ ζωή μαρτυρίας καὶ μαρτυρίου εἶναι οἱ δύο ἄξονες ἀνάμεσα στοὺς ὁποίους κινεῖται ἡ ζωὴ τοῦ ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέα. Μία ζωὴ ἡ κατάληξη τῆς ὁποίας εἶναι ἡ πόλη τῆς Πάτρας καὶ ἕνας σταυρός. Ἕνας σταυρὸς σὲ σχήμα Χ.
Ἡ περίπτωση τοῦ Ἀποστόλου Ἀνδρέα περιέχει δύο στοιχεῖα τὰ ὁποία εἶναι χαρακτηριστικά τῆς ζωῆς τοῦ κάθε χριστιανοῦ. Τὸ πρῶτο εἶναι ἡ ἐπιθυμία τοῦ χριστιανοῦ νὰ δίνει μαρτυρία τοῦ Λόγου, ὅπου σταθεῖ καὶ ὅπου βρεθεῖ εἴτε μὲ τὰ λόγια εἴτε μὲ τὰ ἔργα του. Καὶ τὸ δεύτερο χαρακτηριστικό τῆς ζωῆς τοῦ χριστιανοῦ εἶναι ἡ συνειδητοποίηση ὅτι μία ζωὴ μαρτυρίας δὲν μπορεῖ παρὰ νὰ τὴν ἀκολουθεῖ τὸ μαρτύριο.
Ὁπωσδήποτε, ὁ Ἀπόστολος Ἀνδρέας δὲν εἶναι ὁ μόνος ἅγιος ποὺ ἀκολούθησε αὐτὴ τὴ στενὴ καὶ δύσκολη ὁδό. Κατέχει, ὅμως, μία μοναδικὴ θέση στὴν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, καθὼς εἶναι ὁ πρῶτος ἀπὸ τοὺς μαθητὲς τοῦ Χριστοῦ ὁ ὁποῖος κατάφερε μὲ τὸ βίο του νὰ κάνει πράξη τὴν ἀποστολή του.
Δὲν χρειάζεται νὰ εἶναι κανεὶς πολὺ παρατηρητικὸς γιὰ νὰ διαπιστώσει ὅτι καὶ τὰ δύο χαρακτηριστικά στοιχεῖα ποὺ ἀναφέραμε -ἡ διάθεση μαρτυρίας καὶ μαρτυρίου- λείπουν πλέον ἀπὸ τὴν καθημερινότητά μας καὶ πρέπει, δίχως ἄλλο, νὰ καταβάλουμε σημαντικὴ προσπάθεια γιὰ νὰ τὰ ἐπανεύρουμε, γιὰ νὰ τὰ κάνουμε καὶ πάλι στόχο τῆς ζωῆς μας.
Ὁ ἅγιος Ἀπόστολος Ἀνδρέας ἀποτελεῖ, λοιπόν, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, μία χαρακτηριστικὴ περίπτωση χριστιανοῦ, ὁ ὁποῖος πραγματοποίησε μὲ τὴ ζωὴ τοῦ τὸ λόγο τοῦ Κυρίου γιὰ τὸν εὐαγγελισμὸ τοῦ κόσμου καὶ τὴ μεταμόρφωσή του, ἀκόμη καὶ ἂν αὐτὸ εἶχε ὡς συνέπεια τὸν βίαιο δικό του θάνατο. Ἄς μιμηθοῦμε κι ἐμεῖς ὅσο μποροῦμε τὸ παράδειγμά του. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου